
در این مقاله آموزشی قصد داریم در چندین گام بصورت بسیار کاربردی خدمت شما کاربران محترم نرم افزار مالی نوین پرداز ثبت های مربوط به حسابداری پروژه را مرور کنیم
تعداد بازدید:223
یکی از نیاز های مدیران در شرکت های پیمانکاری در نرم افزار حسابداری تعریف پروژه ها و گزارشگیری دقیق هزینه ها و درآمد های هر پروژه بصورت تفکیک شده می باشد، با توجه به اینکه هر پروژه ممکن است بقدری بزرگ باشد که حساب های بانکی مستقل، تنخواه و صندوق مستقل نیز داشته باشد تفکیک کلیه امور هر پروژه ضروری بنظر می رسد.
حسابداران و کاربران محترم به این نکته توجه داشته باشند قبل از بررسی و پیاده سازی کدینگ مورد نیاز بخش حسابداری پروژه مقالات مربوط به پیاده سازی کدینگ مالی (بخش اول -بخش دوم ) دقیق مطالعه شود.
همان طور که در بحث های قبلی کدینگ مطرح شد هر شرکت بازرگانی -پیمانکاری در طور حیات خود با اشخاص حقوقی و حقیقی زیادی روبرو می شود پس نیاز داریم به چیدمان کدینگ مالی
گروه های تفصیلی مورد نیاز اشخاص -شرکت ها-بستانکاران تجاری -بدهکاران تجاری -بستانکاران غیر تجاری -صندوق ها -بانک ها -اموال و ماشین آلات و در نهایت گروه تفصیلی پروژه ها که در این آموزش بیشتر بحث خواهیم کرد.
قبل از شروع مراحل پیاده سازی کدینگ ذکر چند نکته اساسی الزامی می باشد.
1- هیچ نرم افزار مالی و حسابداری بدون وجود یک حسابدار با تجربه و متخصص به فن حسابداری نمی تواند درست عمل کند،زیرا در موارد زیادی بحث صدور اسناد مالی دوبل حسابداری نرم افزار قادر به تشخیص صحیح حساب بدهکار وبستانکار سند نیست و این مهم کمک به تشخیص صحیح حسابدار می باشد.
2- کاربران محترم به این نکته مهم توجه داشته باشند بهترین زمان پیاده سازی کدینگ مالی نرم افزار هنگام شروع دوره مالی و قبل از معرفی حساب ها و ثبت سند افتتاحیه می باشد.(عمل بهینه در این بخش این می باشد قبل از خرید نرم افزار مالی نوین پرداز راهنمایی این مورد را از کارشناس آموزش و نصب و یا واحد پشتیبانی نوین پرداز بخواهید)
3- کاربران محترم توجه داشته باشند کدینگ پیش فرض نرم افزار مالی نوین پرداز حدود 90%منطبق بر آخرین استاندارد مالی می باشد ،فقط باید تنظیمات مربوط به دفاتر معین و گروه های تفصیل را در بخش گروه اشخاص،و تعریف حساب های تفصیلی انجام دهید.
×××× توجه : کاربران محترم توجه داشته باشند چنانچه یک گروه تفصیل به بیش از یک حساب معین ارتباط داشته باشد حساب های تفصیلی آن گروه شناور شده است و قابلیت ثبت سند برای ان حساب با دو حساب معین مختلف امکان پذیر می باشد.برای گروه تفصیلی پروژه ها در این آموزش از قابلیت شناور شدن یک حساب تفصیلی (یک پروژه) در چندین دفتر معین مختلف استفاده خواهیم کرد.
شرکت سرمایه گذاری (پیمانکاری و پروژه ) هیدرو پارس تدبیر در یکم فروردین ماه سال 1397 فعالیت خود را در زمینه انجام پروژه های پیمانکاری و سرمایه گذاری در سطح شهر مشهد آغاز کرد، طی 12 ماه فعالیت خود در یک مناقصه دولتی شرکت کرد (کارفرما : آستان قدس رضوی -موضوع مناقصه پروژه ساخت پارک لاله ) که موفق شد در تاریخ 1397/01/31 در مناقصه برنده شود،هم چنین مدیران شرکت اقدام به سرمایه گذاری مستقیم در ساخت و تکمیل پروزه ساختمان (10 واحدی ) فردیس و پروژه سرمایه گذاری مشهد مال نمود .
مطلوبست در ادامه :
الف : کدینگ مورد نیاز منطبق بر استاندارد حسابداری پیمانکاری و نیاز مدیر مالی مجموعه
ب :تعیرف انبار ها ،کالا ها ،حساب های سطح تفصیلی پروژه ها و اشخاص
ج : ثبت های مالی پیمان شامل : هزینه های طی دوره ،ثبت مربوط به پیش دریافت ها ، ثبت صورت وضعیت ها (درآمد های پیمان ) و در نهایت محاسبه دقیق سود پیمان ( ساخت پارک لاله )
د : ثبت های هزینه ها و خرج کرد پروژه ساختمان فردیس (10 واحدی ) و ثبت درآمد حاصل از فروش واحد ها و در نهایت محاسبه سود خالص پروژه
توجه : با توجه به اینکه توضیح کامل و جامع تمام جزئیات ثبت های حسابداری پیمانکاری نیاز به توضیحات مبسوط تر و آموزش های تفصیلی بیشتری می باشد در حل مسلئه شرکت هیدور پارس تدبیر با هدف خلاصه سازی آموزش از ثبت های مربوط به ضمانت نامه حسن انجام تعهدات و بحث های مربوط به وجه التزام و حساب های انتظامی پیمان ها چشم پوشی کردیم .
مرحله اول : پیاده سازی کدینگ مورد نیاز (طبق مقاله کدینگ بخش های مورد نیاز تنخواه گردانان -اشخاص-بدهکاران تجاری و بستانکارن تجاری .....) ایجاد شود.
الف -تعریف پرسنل شرکت : جهت تعریف و افتتاح حساب پرسنل (از دفتر معین حقوق و دستمزد پرداختنی ) از گروه تفصیلی پرسنل و معین حقوق و دستمزد استفاده می کنیم.( جهت اطلاع کامل از نحوه چیدمان و پیاده سازی حساب های مورد نیاز در نرم افزار به مقالات کدینگ مراجعه شود )
جهت تعریف و افتتاح حساب کارفرما شهرداری و شرکت توسعه مسکن پارس (بدهکاران تجاری یک شرکت پیمانکاری می توانند باشند ) از گروه تفصیلی اشخاص و شرکت ها و معین حساب های دریافتنی استفاده می کنیم.
نمودار درختی (ساختار پدر فرزندی ) بخش حساب های مربوط به کارفرما شهرداری و شرکت توسعه مسکن پارس (توجه شود این دو حساب حقوقی به عنوان بدهکارن تجاری شرکت هیدرو پارس تدبیر شناخته می شوند )
سپس در ادامه توصیه می گردد جهت تعریف حساب های پیمان ها و پروژه ها از گروه تفصیلی پیمان ها و پروژه ها طبق تصویر استفاده نمائید.
مرحله دوم : ایجاد حساب های معین(دفاتر معین مورد نیاز جهت ثبت های دوبل مالی پیمان ها و پروژه ها ) مورد نیاز برای ثبت های خرج کرد طی دوره پیمان ها(هزینه حمل ،هزینه حقوق ،هزینه مهندس مشاور ،هزینه کارمزد ضمانت نامه ها ،هزینه مواد و مصالح ) ، پیش دریافت ها ی پیمان ها(واریزی های طی دوره پیمان به حساب پیمانکار از طرف کارفرما ) ، درآمد های پروژه(تحقق واگذاری کامل پروژه ) ودرآمد های پیمان ها (ثبت صورت وضعیت قطعی ) برای ثبت های حسابداری در جریان کار مربوط به پروژه و پیمان ها ،سپرده نقدی ضمانت های حسن انجام تعهدات پیمان ها ....
طبق تصویر ساختار درختی (پدر فرزندی)
1- دفتر کل : بهای تمام شده پیمان های در دست اجرا
حساب های معین پیشنهادی : طبق ساختار درخت حساب ها (تصویر زیر) (از این حساب های معین جهت ثبت هزینه های طی دوره پیمان استفاده می گردد ،کاربران محترم توجه داشته باشند طبق آخرین استاندارد های پیمانکاری هزینه های طی دوره پیمان تا قبل از قطعی شدن صورت وضعیت آخر به عنوان دارایی شناخته شده و در حساب بهای تمام شده پیمان های در دست اجرا سند می شود )
طبق تصویر ساختار درختی (پدر فرزندی )
2 -دفتر کل : بهای تمام شده پروژه های در دست ساخت
حساب های معین پیشنهادی : طبق ساختار درخت حساب ها (تصویر زیر)
طبق تصویر ساختار درختی (پدر فرزندی )
3 -دفتر کل : پیش دریافت ها
حساب های معین پیشنهادی : پیش دریافت حاصل از پیمان ها (به مبالغی که کارفرما قبل از ارائه صورت وضعیت قطعی و در طی فرایند تکمیل پیمان به حساب پیمانکار واریز می گردد به عنوان پیش دریافت شناخته می شود تا زمانی قطعی شدن صورت وضعیت پایانی که باید تعدیل گردد )
طبق تصویر ساختار درختی (پدر فرزندی)
4 -دفتر کل : درآمد های عملیاتی
در حسابداری پیمانکاری با محض محقق شدن ارائه پیمان و قطعی شدن صورت وضعیت توسط مهندس ناظر و کارفرما درآمد برای شرکت محقق می شود.و هم چنین در حسابداری پروژه ها با فروش پروژه باید ثبت درآمد ثبت شود .برای همین نیاز داریم به حساب های معین درآمد
حساب های معین پیشنهادی : درآمد حاصل از پیمان های در دست اجرا ---درامد حاصل از پروژه های در دست ساخت (پروژه )
مرحله سوم : تنظیم ارتباطات حساب های سطح معین با گروه تفصیلی پروژه ها با دقت بالا برای تمام دفاتر معین مورد نیاز با ثبت های پروژه (ارتباط بین دفاتر معین و گروه تفصیلی از موارد الزامی هست که حسابدار باید با دقت انجام دهد) در این بخش باید تمام هزینه های سطح معین و درآمد های سطح معین ارتباط داده شود با گروه تفصیلی پروژه ها
بدین منظور همان طور که قبلا در مقاله کدینگ هم آموزش داده شده بود باید دفاتر معین را (چه از لیست حساب های معین چه از ساختار درختی کدینگ ها )ویرایش کرده و ارتباطات مورد نیاز برقرار نمائید.
به عنوان مثال ارتباط دفتر معین هزینه مواد و مصالح با گروه تفصیلی پیمان ها
مرحله چهارم : تعریف حساب های مربوط به پروژه ها در سطح تفصیلی حساب ها (تعریف و استفاده از حساب تفصیلی شناور )
نکته : به کاربران محترم توصیه می گردد که جهت تفصیلی پروژه ها از معین پیش فرض هزینه مواد و مصالح استفاده گردد.
توجه : جهت بدهکار کردن حساب هزینه پروژه باید حتما بتوانیم از سند انبار گردانی و ثبت مقداری کالاهای مصرفی در ثبت های مربوط به مواد و مصالح استفاده کنیم که عملا در ثبت های اتومات (سند انبار گردانی : یک سند اتومات هست که به جهت مصرف مواد در هر پروژه استفاده می شود) در نسخه فعلی برنامه نوین پرداز از معین پیش فرض معرفی شده برای بدهکار شدن و بستانکار شدن حساب تفصیلی استفاده می شود.
توجه : از تعریف حساب های پروژه در سطح معین و انتقال دادن سرفصل های هزینه و درآمد های مرتباط با پروژه به سطح معین توصیه می شود استفاده نکنید.
توجه : هنگام تعریف حساب پروژه در سطح تفصیلی الزاما باید گروه تفصیلی پروژه ها انتخاب شود.(حساب های تفصیلی برای طبقه بندی و سهولت در ثبت اسناد و طبقه بنید و گزارش گری مالی همواره باید در داخل گروه تفصیلی معرفی و ایجاد شوند )
مرجله پنجم : در مرحله بعدی باید اقدام به تعریف انبار های مورد نیاز شرکت نمود.بدین جهت برای شرکت 4 انبار تعریف می کنیم ،یک انبار مرکزی و 3 انبار برای هر پروژه
و بعد از آن اقدام به تعریف کالا ها موجود در انبار ها نموده و وارد سیستم می کنیم.(کالای مورد استفاده در پروژه )
جدول کالای موجود در انبار ها (مانده اول دوره در شروع به کار )
نکته : در طی دوره فعالیت شرکت جهت جابجایی کالا بین پروژه ها باید حواله بین انبار صادر شود.با دقت این موضوع مدیران و کاربران به این مورد دسترسی دارند که در هر لحظه موجودی ریالی و تعدادی مصرف نشده در پروژه ها را داشته باشند.ضمنا با مصرف مواد و مصالح در پروژه ثبت مصرف مواد در پروژه با سند اتومات انبار گردانی صادر می گردد.
با تشکر از کاربران محترم در مطالعه دقیق بخش دوم اموزش حسبداری پیمان و پروژه سعی بر این است در بخش بعدی با حل یک مثال عملی و بسیار کاربردی ثبت ها و گزارشات مالی حسابداری پروژه محور رو کامل مرور کنیم.